28.09.2019

Epistemik Kafes


Şimdiye kadar bir çok milletten bir çok insanla dinsel yada bilimsel tartışmalarda bulundum. Bu insanlar arasında belli bir imama/şeyhe/alime/üstada (hoca diyeceğim bundan sonra) sadece kalben değil, zihnen de bağlı olanların belli bir konudaki düşüncesin hocasının dediklerinin aksi yönünde değiştirmenin imkansıza yakın bir verimsizlikte olduğunu geç de olsa fark ettim. O yüzden bir daha böyle bir verimsiz işe girmeme kararı aldım. Gönül ister ki aklı başında rasyonel düşünebilen herkes bu verimsiz işten vazgeçsin. 

Hocalarının rağmına düşünememe sorununun yaygın olduğu bir kültür ortamında bilgi üretimi, değişen dünyaya adaptasyon, ve kollektif düşünce teşvik yerine köstek görür. Bu kültürü sağlıklı yönde değiştirebilmek için evvela bu kültür oramını besleyen kök sebebi bulmak için yaygın görülen 4 ana kabulü ele alalım:

1. Kuranda/hadiste kainatta yaş ve kuru ne varsa yazar,
2. Bütün doğrular Kurandan/hadisten bulunabilir
3. Hocam Kuranı/hadisi benden çok daha iyi bilir
4. Herhangi bir konuda hocamın bildiği benim bilmediğim kesin bir şeyler vardır

Böyle kişilerle karşılaştığınızda dürüst olanları aynen bunları kabul eder. Fakat doublethink içinde bulunan bu bireyler size "tabiki hocam her konuda uzman değil, peygamberimiz bile tarım konusunda uzmanın kendisinden daha iyi bileceğini kabul etmiş ve her işi ehline yönlendirmiştir" der, tartışma konusu gündeme gelince de hocasının o konudaki görüşünü işin uzmanı başka demesine rağmen kabul eder. Neden böyle yaptığını sorduğunda da o tartışma konusunu dine bağlar, ve hocasının da dinde uzman olduğunu söyleyerek kendince tutarlı bir çıkış kapısı bulur. Siz de bu kişiyle beraber kendinizi epistemik bir açmazın içinde bulursunuz.

Yukarıda bahsettiğim aksiyomatiğin beslediği kültür ortamı ne modernizme cevap verebilir, ne de dini değişen dünyaya adapte olabilecek bir dini hayat örneği sunabilir. Değişen dünyada eklektik olmayan bir dini hayat yaşamak istiyorsak, çocuklarımıza hayattar, canlı, edilgen değil etken ve kozmolojik tutarlılık sunan bir dini yani bana göre islamın aslını/özünü bırakmak istiyorsak önce bu aksiyomatiğin yarattığı epistemik kafesi kırmamız gerekiyor. Bu yazıyı kısa kesip, ileride tek tek çok konuşulmayan ön kabullerimiz üzerinden gitmek istiyorum. 


8 yorum:

  1. peygamber dinin bir hayat uygulayicisi degildir de sadece namaz oruc vs.gibi yapilarla ilgilenen bir kısmidir diyorsunuz yani...tarim bilmez, hastalik bilmez ,gelecege dair sözleri hayal ürünüdür.....gibi bisey mi ifade ediyorsunuz.size göre din bütün bir yaşami kapsayan Allahin her seyi bilmesi ve bildigini en sevdigine ve sevdiklerine bildirebilmesinin mümkün olmadigini mi söyluyorsunuz.o zaman son pwygamber hükümlerinden hukuki sonuclar cikarilamaz cünkü hukukcu degil,psikolojik önlemler alinamaz dr degil,eşiyle ilgili cözümlemeleri kullanilamaz evlilik danismani degil,yaşam sekli detoks olarak uygulanmaz diyetisyen ....degil.geriye bisey kalmadi.o zaman yaşamin yüzde 4 u kadarinda etkili birine de cok bize gonderilmis bir mujdeleyici haberci olarak bakamayiz degil mi?o zaman belam baura hakliydi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayir oyle demiyorum tabiki :)

      Sil
    2. ne guzel cvp tabi ki öyle demiyorum:))neyse bisey sorabilir miyim kuantum dolanikligi denen olay benim cocuklarimla onlara dokunmadan ve onlar uzaktalarken bağ kurabilecegim anlamina gelir mi?yani bunu ispatlayabilir mi?bunun sadece bi inanc degil de bilimsel bi dayanagi olabilir mi?bildiginiz yerden sorayim dedim diger yorumlariniza artik guvenemiyorum da:))

      Sil
  2. Hoşgeldiniz, yolunuzu gözlüyorduk Münevver abi. Arjantin'den selamlar

    YanıtlaSil
  3. merhaba güncel hadiselere bakış içeren yeni yazılarınız var mı?astroloji,kuantum alan,bilinçaltı,kurandaki sembolik dil,finans,fıkıh.yada yeni bi şey söyleyen yada ispatlayan biri var mı?

    YanıtlaSil
  4. üstte bahsettigim konularda sadece din anlayısıyla degil dünyanın nasıl baktıgı ile de ilgili fikirlerinizimerak ediyorum.batının felsefe anlayısıyla bizim fikirlerimiz nasıl cem edilebilir.batının sadece bilimsel yönü degil felsefesi de orjinal.i.birlik

    YanıtlaSil
  5. üstte saydıgım bölümlere dünya nasıl bakıyor biz nasıl cem ederdik.batının bilimsel yönüde felsefeleride çok orjinal.fikirlerinizi merak ediyorum ve önemsiyorum.i.birlik

    YanıtlaSil
  6. ayrıca farklı yerlerde yazdıgınız bazı ifadeler le ilgili sorularım oldu.aslında aynı düşüncede ama farklı yerden bakmış olabilecegimizi düşünüyorum.sorularımı sormak istiyorum.bazı meselelerde ispat bazılarında kaynak istiyorum.ifade ettiklerinizle bizim dünyamızın kaderi tamamen degişmiş.bi açıklama yapmak isterseniz.seyhankocaltan23.23@gmail.com

    YanıtlaSil